Hoe je B2B marketing toepast bij jouw bedrijf

B2B marketing is voor veel bedrijven een waardevolle manier om zaken te doen. Hoewel B2C (business to customer) al erg waardevol kan zijn, voegt B2B (business to business) erg veel toe. Je werkt als bedrijf vaak nauw samen met het andere bedrijf, en doet dit meestal ook standaard op langer termijn. Bovendien krijg je zo een duidelijk beeld van het profiel van de klant, en hier kun je goed op inspelen. Wil je ook gebruik maken van B2B marketing, maar weet je niet goed waar te beginnen? De volgende tips kunnen je hier wellicht bij helpen.

Wat heb je te bieden?

Het verschilt natuurlijk enorm per persoon en bedrijf wat je als business te bieden hebt aan de ander. Het is dan ook niet voor elk bedrijf realistisch om zich bezig te houden met B2B marketing. Heb je duidelijk voor ogen wat je te bieden hebt en voor wat voor bedrijven dit waardevol kan zijn? Dat is goed, want dan kun je gericht gaan zoeken naar een bedrijf die past in dit plaatje. Heb je nog geen duidelijk beeld van hoe jouw doelgroep eruit ziet als het gaat om B2B marketing, zorg er dan voor dat je dit eerst op orde krijgt. Dit is namelijk een erg belangrijk punt en weet je dit niet, dan wordt het erg lastig om hier daadwerkelijk mee bezig te gaan. Altijd een eerste stap dus bij marketing B2B!

Op zoek naar nieuwe klanten

Je wil natuurlijk in contact komen met een andere business waar jij je product of dienst kwijt kunt. Misschien heb je een perfect plaatje van een klant in je hoofd, maar weet je niet goed waar je deze kunt vinden. Een goede plek om te beginnen is altijd LinkedIn. Ga eens op zoek, kijk rond en neem met mensen contact op. Door met verschillende mensen contact op te nemen en connecties te maken, kom je uiteindelijk ook sneller bij hét bedrijf wat je zoekt. Aarzel ook niet om contact op te nemen met iemand, ook als je twijfels over of dit bedrijf goed past in het beeld dat je gecreëerd hebt. Bied ze jouw diensten aan en wie weet happen ze, en wie weet niet. Zo lang je het maar probeert.

Ook is het een goed idee om in plaats van bedrijven op te zoeken, je eigen bedrijf online neer te zetten en te proberen om bedrijven juist naar jou toe te laten komen. Laat weten wat je kunt bieden en vertel hoe dit voordelig en waardevol kan zijn voor het bedrijf die het leest. Zo kom je wellicht nog bedrijven tegen waar je in de eerste instantie niet aan gedacht had, maar waar je eigenlijk wel goed je producten of diensten aan kunt verkopen.